Afroamerikietiška patirtis

Pristatyti šešių afroamerikiečių istorijos ir kultūros muziejaus Vašingtone projekto finalininkų darbai. Naujasis muziejus taps Smitsono instituto (Smithsonian Institution) dalimi ir bus įkurdintas paskutiniame laisvame 2 ha plote, kur šiuo metu yra svarbiausi JAV sostinės kultūrinės įstaigos ir monumentai.

Pastatas bus įkomponuotas istoriškai susiklosčiusiame ansamblyje, todėl visiems konkurso dalyviams buvo iškelta pagrindinė užduotis – sujunti ryškią įsimenančią naujojo muziejaus pastato išorę su jau esančiais pastatais, išlaikant tarp jų harmoniją.

Tuo pat metu vienas iš pagrindinių siekių buvo atspindėti naujame pastate visą „afroamerikietiškos patirties“ turinį. Norint tai kuo tiksliau įgyvendinti, visiems architektams buvo primygtinai pasiūlyta bendram darbui susirasti afroamerikietišką biurą – partnerį. Be to šalia neigiamos afroamerikietiškos patirties puslapių reikalauta perteikti ir „džiaugsmą, dvasingumą bei optimizmą“. Tarp formalesnių reikalavimų buvo keliami ekologiškumas, energijos taupymas bei dėmesys naktinei objekto išvaizdai.

 
 
Šalia būsimojo pastato (jis turi būti atidarytas 2015 m.) yra Smitsono nacionalinis Amerikos istorijos muziejus ir Vašingtono monumentas, gerai matyti ir Linkolno memorialas. Daugelio finalininkų projektuose numatytos patalpos su panoraminiu įstiklinimu ar savotiškos apžvalginės platformos, „įtraukiančios“ šias JAV įžymybes į naujojo muziejaus erdvę.

Kanadiečių architektas Moshe Safdie siūlo pastatyti keturių aukštų pastatą su įstiklintais fasadais. Pagrindinį įėjimą žymėtų tūris, vaizduojantis laivo karkasą, primetantis juodaodžių vergų gabenimą į Ameriką iš Afrikos.

JAV architektų biuras „Diller Scofidio + Renfro“ būsimą muziejų mato kaip sudėtingų kreivų linijų įstiklintą tūrį su džiazo koncertų sale bei atviru amfiteatru.

Kitas amerikiečių architektų biuras „Pei Cobb Freed & Partners“ pasiūlė į lygiašonį septynaukštį bloką su sodu ant stogo įkomponuoti apskritą tūrį.

Britų architekto Davidas Adjaye ir amerikiečių „Freelon Group“ projektas primena „viena ant kitos sukrautas pintines“; pastato fasadai „apsiūti“ vario lakštais.

Savo ruožtu Normanas Fosteris didžiąją apvalaino muziejaus pastato dalį patalpino po žeme: lankytojai į pastatą leistųsi pandusu.

JAV architekto Antoine Predocko pastatas iškyla iš žemės paviršiaus kaip kraštovaizdžio tęsinys iš akmenų bei dirvos; ant jo įkomponuotas stiklinis stogas, dekoruotas afrikiečių tautos Yoruba meno motyvais.

Konkurso nugalėtojas bus paskelbtas jau kitą mėnesį.

 
 
 
yra Kita
„AFF architekten“ paskaita Vilniuje