„Plieninio trolio“ pasiūlymas – kompozicinės sijos „Deltabeam“

„Plieninio trolio“ pasiūlymas – kompozicinės sijos „Deltabeam“

Daugiau nei keturis dešimtmečius gyvuojanti suomių įmonių grupė „Peikko group“ laikoma gelžbetoninių konstrukcijų sujungimų technologijų srities pradininke. Bendrovė įkurta 1965 m., tuomet jai buvo suteiktas „Teräspeikko“ (liet. „Plieninis trolis“) vardas. Pirmasis „Peikko“ pramoniniu būdu pradėtas gaminti šios kategorijos produktas buvo betoninių daugiasluoksnių konstrukcinių plokščių skersiniai ryšiai. Šiandien „Peikko group“ vardas žinomas visoje Europoje, produkcijos nomenklatūrą sudaro keli šimtai patentuotų produktų, kurie gaminami keturiose šalyse: Suomijoje, Vokietijoje, Slovakijoje ir Lietuvoje.
 
„Peikko group“ veiklą plėtoja Europos statybų rinkoje. Bendrovė visuomet pasirengusi profesionaliai aptarnauti užsakovus. „Peikko group“ savo klientus aptarnauja per antrinių įmonių bei partnerių tinklą, išplėtotą įvairiose Europos šalyse ir atsakingą už prekybą bei technines konsultacijas.
Bendrovė orientuojasi į ateitį ir siekia būti novatoriška. Tai įgyvendinama bendradarbiaujant su užsakovais, nuolat kuriant naujus produktus bei sėkmingai diegiant šiuolaikines, ekonomiškas gamybos technologijas. Moderni gamyba, robotų naudojimas bei automatinis suvirinimas garantuoja aukštą produktų kokybę ir konkurencingas kainas.

„Deltabeam“ − erdvės ir sąnaudų taupymo galimybė

2006 m. „Peikko group“ įsigijo plieninių konstrukcijų gamybos padalinį Lietuvoje. Šiandien bendrovės atstovai mūsų šalyje UAB „Peikko Lietuva“ siūlo atkreipti dėmesį į vieną racionaliausių surenkamojo gelžbetonio konstrukcijos sprendimų −kompozicines sijas „Deltabeam“. Tai iš plieninių lakštų suvirinta uždaro profilio sija (aukštis – nuo 180 iki 500 mm, ilgis – iki 13,4 m, tačiau išimtiniais atvejais gali būti iki 15 m) su kiaurymėmis šoninėse sienelėse. Sijos vidus statybos metu užpilamas betonu. Sukibimą tarp metalinės sijos ir betono užtikrina šoninėse sienelėse esančios kiaurymės.
Įprastai taikant betonines ar metalines sijas, sumontavus kiaurymėtąsias perdangos plokštes, sijos lubose lieka gerokai išsikišusios. Dėl ypatingos „Deltabeam“ konstrukcijos, kurios montavimo metu sija „pasislepia“ perdangoje, sutaupoma papildomos erdvės pastato viduje.
 
Taikant tokį sprendimą viename aukšte sutaupoma mažiausiai 15 cm. Jei toks sprendimas pasirenkamas daugiaaukščiame pastate, pavyzdžiui, statant 10 aukštų statinį, sutaupoma apie 1,5 m pastato aukščio. Be to, tai itin aktualu ir senamiesčio statyboms, kur pastatų aukštumas griežtai ribojamas, o kiekvienas centimetras įgauna didelę reikšmę tiek komforto, tiek ir materialine prasme. Be to, dėl sumažinto aukščio tenka gerokai mažiau lėšų skirti pastato sienoms, išorės apdailai. Apskaičiuota, kad iš viso kompozicinė sistema leidžia sutaupyti iki 20 proc. medžiagų.
Kalbant apie inžinerinių tinklų montavimą, svarbu paminėti tai, kad naudojant betonines ar metalines sijas vėliau tenka laužyti galvą, kaip tose vietose, kur jos išsikišusios iš lubų, išvedžioti įrenginius. Įprastai tam tenka naudoti papildomą dalį erdvės. Sumontavus kompozicines sijas „Deltabeam“, sijos apačia susilygina su perdangos plokšte. Jei lubose niekas nemontuojama, sijos apačią reikia tik nudažyti ta pačia spalva kaip ir lubos. Kai montuojamos pakabinamosios lubos, papildomai neprireikia nieko daryti.
 
Kompozicinės sijos „Deltabeam“ labai dažnai naudojamos statant gyvenamuosius, administracinius ir biurų pastatus, kur nėra itin didelių apkrovų. Vienu racionaliausių sprendimų taip pat laikoma, kai tokios kompozicinės sijos taikomos automobilių stovėjimo aikštelėms (tokiais atvejais paprastai naudojamos aukštos – 40–50 cm – sijos), kur svarbiausi kriterijai − sutaupyta erdvė bei didelių apkrovų atlaikymas. Sumontavus tokias sijas, pvz., keturių aukštų požeminėje automobilių stovėjimo aikštelėje, jau sutaupoma apie 80 cm aukščio.
Tokios konstrukcijos leidžia sutaupyti nemažai įprastai statyboms skiriamų lėšų, o daugeliu atveju pasirinkus šį sprendimą galima pasiekti racionaliausią ir archi-tektūrinį, ir investicinį sprendimą. Optimalus sprendimas dėl kainos ir sutaupytos erdvės – kai pasirenkamas plokštės ilgis – 6–12 m, o sijos − 6–8 m. Toks sprendimas nepakeičiamas visais atžvilgiais.

Atsparumas ugniai siekia R 180 klasę

Kalbant apie atsparumo ugniai reikalavimus reikia paminėti, kad pasirinkus betonines sijas problemų nekyla, tačiau jei surenkamojo gelžbetonio konstrukcijoje taikomos metalinės sijos − susiduriama su nepakankamu atsparumu ugniai. Tuomet metalines konstrukcijas tenka padengti specialiais ugniai atspariais dažais, kas gerokai padidina konstrukcijos kainą.
Taikant „Deltabeam“ kompozicines sijas atsparumas ugniai gali būti iki R 180 klasės, nenaudojant jokių papildomų priemonių (dažymo, padengimo ugniai atspariomis medžiagomis ir t. t.). Pati sija yra metalinė, tačiau montavimo metu ji užpildoma betonu. Gaisro atveju apatinė sijos plokštė gana greitai netenka laikomosios galios, tačiau tuomet apatinėje sijos zonoje veikiančius įtempimus atlaiko armatūros strypai, kuriuos nuo temperatūros apsaugo betono sluoksnis.

Projektavimas ir terminai

Kompozicines sijas „Deltabeam“ bendrovė „Peikko group“ sukūrė ir pradėjo tobulinti prieš 15 metų ir jos jau daugiau nei 10 metų plačiai naudojamos Skandinavijoje. Nors Lietuvoje toks sprendimas jau yra pritaikytas keliuose objektuose – renovuojant kino teatro „Coca Cola Plaza“ pastatą bei statant savivaldybės pastato penkių aukštų žemutinį korpusą Vilniuje, tačiau vis dar laikomas naujiena.
Bendrovės atstovų teigimu, su „Deltabeam“ mūsų šalies architektai bei projektuotojai plačiau supažindinami tik šiandien. Neretai klaidingai manoma, jog pasirinkus tokį sprendimą teks susidurti su begale tiek dėl projektavimo, tiek dėl laiko kilusių problemų. Tačiau „Deltabeam“ sprendimo nereikėtų atmesti, kadangi šiandien nebereikia ieškoti kontaktų Suomijoje, visa organizacinę dalį atlieka bendrovės atstovai Lietuvoje.
Norint projektuojant panaudoti šias sijas, „Deltabeam“ sistemą, konstruktoriams techninio projekto metu užtenka žinoti jų skerspjūvių matmenis. Sijų aukščiai standartiniai, parenkami pagal perdangos plokščių aukščius, o jų plotis gali būti kelių tipų, atsižvelgiant į jas veikiančias apkrovas. Pastato skaičiuojamojoje schemoje „Deltabeam“ sija gali būti suprojektuota kaip paprasta dviatramė ar kaip daugiaatramė (nekarpyta) sija ir net kaip gembė. Pagrindiniai matmenys, perdangų planai, kuriuose nurodomos konstrukcijas veikiančios apkrovos bei kurioje vietoje turėtų būti sijos, perduodami „Peikko“ konstruktoriams, kurie remdamiesi šiais duomenimis apskaičiuoja sijų kainą. Vėliau, darbo projekto metu, tikslinamos visos detalės. Preliminari sijų parin-kimo programa visiems prieinama nemokamai bendrovės interneto svetainėje www.peikko.lt.
 
Deltabeam“ sijų gamykla Suomijoje taiko pasaulinio lygio lakštų pjaustymo ir automatinio suvirinimo technologiją: gamybos našumas − daugiau nei 350 sijų per savaitę, atsižvelgiant į tai, kad kiekviena sija projektuojama atskirai. Nuo techninio projekto iki sijos atgabenimo į statybų aikštelę apytiksliai prabėga du mėnesiai. Pusę šio laiko užima projektavimo darbai, kitą dalį – gamyba bei gabenimas.
Kompozicinių sijų montavimas nesudėtingas. Metalinės sijos gali būti privirinamos arba pritvirtinamos varžtais. Palyginti su betoninėmis sijomis, jos montuojamos greičiau ir paprasčiau, yra gerokai lengvesnės, todėl neprireikia galingos keliamosios technikos.

Žengia į Europos statybų aikšteles

Palyginti su monolitinėmis perdangomis, kaip ir taikant kitas surenkamojo gelžbetonio konstrukcijas, pagrindinis tokio sprendimo pranašumas – greitis. Monolitinės pastato laikančiosios konstrukcijos „gaminamos“ statybų aikštelėje: montuojami klojiniai, virinami ar rišami armatūros tinklai ir karkasai, betonuojama. Naudojant betoną būtina laukti, kol jis įgaus reikiamą stiprį, vėliau išmontuoti klojinius ir t. t. Šis procesas sudėtingas, reikalauja daug žmogiškųjų išteklių ir trunka palyginti ilgai. Surenkamųjų karkasinių pastatų laikančiosios konstrukcijos gaminamos gamyklose ir pastatas surenkamas iš užbaigtų elementų: kolonos, sijos, plokštės ir t. t. Naudojant surenkamojo karkaso elementus užtikrinamas spartus darbas, sukuriama galimybė laikytis nustatytų darbų atlikimo grafikų, gamyklose pagamintų elementų tikslumas leidžia statyti greitai ir kokybiškai. Tokios konstrukcijos montavimui mažai įtakos turi šaltis, drėgmė ar kiti atmosferos pokyčiai, nes betonavimas statybos aikštelėje sumažinamas iki minimumo. Todėl toks sprendimas itin patogus mūsų klimato sąlygomis.
 
Būtent todėl bendrovės „Peikko group“ patentuotas produktas „Deltabeam“ sulaukė visuotinio pripažinimo Skandinavijoje, kur šis sprendimas naudojamas itin plačiai. Įvairiose Europos šalių laboratorijose nuolat atliekami bandymai užtikrina aukštą šio produkto kokybę. Turint omenyje, kad Lietuvoje surenkamojo gelžbetonio gamybos bei panaudojimo tradicijos yra gan stiprios, ir žinant spartų šiandienį surenkamojo gelžbetonio konstrukcijų populiarumo augimą, galima tikėtis, kad šis racionalus suomių pasiūlymas bus tinkamai įvertintas ir mūsų šalies specialistų. Juolab kad artimiausiu laiku jau planuojama įgyvendinti keletą naujų projektų, kuriuose bus taikomi būtent „Deltabeam“ sprendimai.
 
UAB „PEIKKO Lietuva“
Naglio g. 4A, LT-52367 Kaunas
Tel. (8 37) 350 261
Faks. (8 37) 351 063
El. paštas [email protected]
Svetainė www.peikko.lt
 

2007 m. Pavasaris

 
yra Kita
„Peri“ klojiniai – betono konstrukcijų garantas