Afrikietiškais motyvais išmargintame pastate juodaodžiai gyventi negalės
Niujorko Harlemo rajone pradėtas įgyvendinti kooperatinis projektas „Kalaharis“, vadovaujamas amerikiečių architekto Fredo Schwartzo bei kultūros dizaino konsultanto Jacko Traviso, įkvėpimo semiasi iš tradicinių afrikietiškų motyvų. Tai naujas aukštesnio nei vidutinio lygio apartamentų kompleksas, kurio vardas ir stilius atiduoda duoklę Harlemo kvartalo tradicijoms bei afrikiečių kultūrai. 119 mln. JAV dolerių vertės 475 000apartamentų 12 aukštų pastatų kompleksas pavadintas Pietų Afrikoje besidriekiančio ilgiausio pasaulyje smėlynų ruožo –Kalahario dykumos – vardu. Projektą baigti įgyvendinti planuojama jau 2008 metais.
Šiame pastatų komplekse bus įkurti gyvenamieji apartamentai, prekybinės patalpos, afroamerikietiško kino centras, gatvės sieninio (skvošo) aikštelės (itin pamėgtas vietos bendruomenės žaidimas) bei restoranai. Gyvenamosios patalpos orientuotos į aukštesnes nei vidutines pajamas gaunančius pirkėjus. Modernūs pastatų komplekso interjerai (su bambuko grindimis, stiklinėmis dušo kabinomis, vietoje esančiomis sporto salėmis) kontrastuos su afrikietiško stiliaus fasadų bei vidinių kiemų puošybos detalėmis. 25 proc. pastatui reikalingos energijos gamins ant stogo sumontuotos vėjo turbinos.
Projekto autorių teigimu, kompleksas „Kalaharis“ – vienas iš Harlemo, įgaunančio naujas formas, atgimimo simbolių, tačiau šalia visų šių buržuazinių užmojų naujasis projektas turėtų išlikti ryški užuomina į senojo Harlemo tradicijas. Pastato fasado puošyba įkvėpta Pietų Afrikos genties Ndebele motyvų. Jo kolonas puoš vadinamieji Adinkra simboliai − Pietų Afrikos piktogramos, simbolizuojančios išmintį, vienybę bei atkaklumą. Atvykstančiuosius į šį kompleksą pasitiks Ganos skulptoriaus Elo Anatsui skulptūra.
„Kalahario“ sumanytojų teigimu, tokioje vietoje kaip Harlemas dizaino kultūrinė simbolika itin svarbi. Anot jų, Harlemas nusipelno būti vadinamas intelektualiuoju juodosios Amerikos centru. Tačiau tokio požiūrio iki šiol pasigesta, daugelio statinių, pastatytų vadinamojo antro Harlemo renesanso metu, dizainas visiškai atitrūkęs nuo čia gyvenančios bendruomenės vertybių. Naujojo projekto autorių įsitikinimu, juodaodžių bendruomenė primygtinai reikalauja gyvenamųjų erdvių, atspindinčių jų kultūrinį identitetą.
Projektas turi ir kitokį ryškų socialinį atspalvį, kuriuo į Harlemo rajoną bandomi pritraukti aukštesnių sluoksnių atstovai. Tačiau jau dabar neišvengta vietinių rajonų gyventojų ironijos, kurie neužtruko pastebėti projekto koncepcijoje glūdinčių prieštaravimų. Jų teigimu, iš „Kalahario“ nedaug naudos. „Ir net kvaila, kad afrikietiškais motyvais išmargintame pastate juodaodžiai negalės gyventi, nes jie tiesiog negali sau to leisti“, − teigiama rajonų gyventojų pareiškime.
2007 m. Pavasaris