Klientų nuomonės įtakos prekybai nekilnuojamuoju turtu tyrimas

Klientų nuomonės įtakos prekybai nekilnuojamuoju turtu tyrimas

Po 1990 m. Lietuvoje atkurtos nepriklausomybės, nekilnojamojo turto rinkoje situacija nuolat kito. Tačiau kelis pastaruosius metus auganti Lietuvos ekonomika, kylantis žmonių pragyvenimo lygis, palankūs vartotojui pokyčiai paskolų rinkoje paskatino dinamiškus pokyčius ir nekilnojamojo turto rinkoje. Geros ekonominės sąlygos lėmė vartotojų poreikio geresnės kokybės būstui augimą, o ženkliai nukritusios palūkanų normos bei pakankamai liberalios kreditavimo sąlygos, suteikė vartotojui realias galimybes šį poreikį patenkinti. Taip pat tapo populiaru investuoti į nekilnojamąjį turtą.

Galima teigti, kad nekilnojamojo turto rinkai skirtingais laikotarpiais didesnę ar mažesnę įtaką darė skirtingi faktoriai – dažniausiai, jau minėti, ekonominės situacijos Lietuvoje gerėjimas, gyventojų perkamosios galios augimas. Tai lėmė dinamiški pokyčiai nekilnojamojo turto plėtros procese, pažangios statybos ir rekonstrukcijos technologijos. Be abejonės, ženkliai prie to prisidėjo, taip pat jau minėti, būsto paskolų sąlygų pokyčiai (sumažėjusi vidutinė palūkanų norma ir nuo 25 metų iki 40 metų pailgintas maksimalus paskolos laikotarpis) (Nekilnojamojo turto išorės veiksnių apžvalga, Ambrasas ir Stankevičius 2007).

Svarbų vaidmenį suvaidino ženkliai pakitęs paklausos ir pasiūlos santykis. Pastaruosius kelis metus, ženkliai išaugus nekilnojamojo turto paklausai, rinką ypatingai paveikė ribota nekilnojamojo turto pasiūla, kuriai savo ruožtu, pasak nekilnojamojo turto rinkos analitikų, lemiamą įtaką darė įvairūs plėtrą stabdantys barjerai (www.zum.lt):

1. Statyboms tinkamų žemės plotų trūkumas;

2. Nekilnojamojo turto projektų plėtojimą stabdantys teisiniai ir politiniai veiksniai;

3. Griežtėjantys projektų ir detaliųjų planų rengimo reikalavimai;

4. Neapibrėžtos prisijungimo prie infrastruktūros perspektyvos;

5. Stipriai išaugusi statybų savikaina ir pan.

Aukščiau išvardinti faktoriai – tai, nors ir svarbiausia, bet tik dalis faktorių, darančių įtaką nekilnojamojo turto rinkai, taigi – ir prekybai nekilnojamuoju turtu. Šie ir panašūs klausimai nuolat analizuojami įvairaus lygio mokslo ir populiariose publikacijose, diskutuojami konferencijose ir seminaruose.

Šio straipsnio tikslas – išnagrinėti kito, čia dar nepaminėto, faktoriaus įtaką prekybai nekilnojamuoju turtu. Autoriai apibendrintai pateikia kliento nuomonės, kuri prekyboje nekilnojamuoju turtu yra labai reikšminga, sunkiai kontroliuojama ir literatūroje mažai nagrinėta, tyrimo koncepciją.
 
in Kita
Klausimų kelia ne tik naujasis, bet ir dingęs senasis grindinys